X
تبلیغات
مدیریت بازاریابی - برند و برندینگ
مدیریت بازاریابی
وبلاگ تخصصي توسعه اطلاعات مديريت بازاريابي Marketing Management
درباره وبلاگ


.........................................
معرفی :
وبلاگ تخصصی در زمينه :
توسعه اطلاعات مديريت بازاریابی
مشاوره بازاریابی
مشاوره و اجرای تحقیقات بازاریابی
.........................................
اهداف :
- گسترش اطلاعات رشته بازاریابی
- اطلاع رسانی در حوزه بازاریابی
- مرجع مقالات بازاریابی
.........................................
نویسنده : علیرضا احمدی
محقق و مشاور بازاريابي
...................
فارغ التحصيل کارشناسي ارشد
مدیریت بازاریابی
...................
دانشجوي
دوره عالي مديريت كسب و كار
دانشگاه جورج سيمون نورنبرگ آلمان
...................
مدرس دانشگاه علمي كاربردي
...................
عضو انجمن تحقیقات بازاریابی ایران
...................
عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران
...................
تماس و مشاوره:
alr_ahmadi@yahoo.com
.........................................

کارکنان شرکت را بزرگ می کنند یا شرکت کارکنان را بزرگ می کند!


براساس گزارش QMPNEWSارزش صدبرند شناخته شده و معروف دنیا در سال 2009 در حدود 2000 میلیارد دلار بوده است.

یکی از اشتباهات رایج مدیران در شرکت های بزرگ و با برندهای شناخته شده، قطع و یا کاهش چشم گیر هزینه های برندسازی در شرایط تبرکود (تورم، رکود و بحران) می باشد. این کاهش هزینه ها در حالی است که برخی شرکت ها با تدبیر خاصی برخلاف انتظار، بودجه های مربوط به مدیریت برند مانند آموزش پرسنل در راستای آگاهی از برند شرکت را افزایش داده اند. و این موضوع باعث افزایش چشم گیر حجم فروش این شرکت ها گردید. معمولاً این شرکت ها کمتر دچار مشکلات مربوط به رکود مالی می شوند. به هر حال نتیجه‏ی تبدیل یک لوگو و یا نام به یک برند، وفاداری مشتریان و به تبع آن راحتی در شرایط بد اقتصادی را در پی خواهد داشت.



ادامه مطلب ...

نقش برندها در استحكام رابطه ميان مصرف كننده و برند


مقدمه

بر اساس تعریف کاتلر (۲۰۰۰) برندها اساساً تعهد فروشنده در به انجام رساندن مجموعه خاصی از مزایا، ویژگی‌ها و خدمات به خریداران است که سمبل پیچیده‌ای است و معانی مختلفی را در برمی‌‌گیرد. به طور خلاصه، معانی خاصی که برند به مصرف کننده می‌دهد، باعث می‌گردد ادراکات و تجارب او از محصول تغییر کند. به این سبب است که بسته به هویت یا ویژگی‌هایی که به برند منتسب می‌شود، به صورت‌هایی مختلف از سوی افراد یا سازمان‌‌ها ارزیابی می‌شود. فایده کلی که مصرف کننده با استفاده و مصرف برندی خاص دریافت می‌کند، مزیت‌های کارکردی و نمادین است که در ادبیات تجربی و تئوریکی بر این دو نوع مطلوبیت، تاکید شده است.



ادامه مطلب ...

برندسازي، تشريفات يا ضرورت

 با توجه به حركت جوامع مصرفي به سمت مُدگرايي، در اختیار داشتن نامهاي تجاري معتبر يكي از راهكارهاي ايجاد تمايز و شخصیت به شمار مي رود. در بازار پرتلاطم فعالیت شركتهای ارايه دهنده خدمات پرداخت و با توجه به آنکه این شركتها در آستانه تشکیل مگاپی اس پی ها در آینده نزدیک، از زیر سایه بانکها بیرون آمده و در ارتباط مستقیم با عموم مردم قرار میگیرند، توجه به برند سازی و ایجاد اطمینان خاطر در استفاده کنندگان از خدمات ایشان که قاطبه مردم را تشکیل ميدهند اهمیت بسزایی یافته است.

 

  حميدرضا محمدي

این نوشتار میکوشد تا با ارايه تعریفی هر چند کوتاه و مختصر از برند و پروسه برندسازی، مفاهیم خاص فعالیت شركتهای PSP را در میان مفاهیم پیچیده برندسازی وارد نموده و  تصویری بومی سازی شده از کاربرد برند در صنعت پرداخت الکترونیک ارايه دهد



ادامه مطلب ...

نقش هیجان در ساخت برند


TMBA: اعظم احمدی: شرکت مشاوره‌ای بین‌المللی مکنزی می‌گوید، ایجاد "هیجان" برای مشتری به جای "رضایت" باید هدف کلیدی بازاریابها باشد.

در گزارش جدیدی این شرکت مشاوره‌ای مدعی شده است که رضایت برای حفظ وفاداری مصرف کننده به کالا یا خدمت ضروری است اما هیجان برای جذب مشتریان جدید و یا تشویق خریداران برای خرید اضافه، لازم است.

این مطالعه هیجان مشتری را به صورت، "احساس تجربه‌ای غیرمنتظره و مثبت" تعریف می‌کند؛ و می‌گوید: شرکتهایی که می‌خواهند مشتریانی برای درازمدت به دست آورند باید مشتریان را شگفت زده، هیجانزده و فریفته کنند.

هیجان مشتری ارزش آنی ایجاد می‌کند زیرا مشتریان را وامی‌دارد که در مورد محصولات صحبت کنند و تمایل آنها به خرید و پرداخت بهای بالاتر و ... افزایش یابد. لازم است تا متخصصان بازاریابی این تمایل را درک کنند و با هدایت این رویدادهای اتفاقی فرضی، روندی برای تولید نظامند هیجانها ترتیب دهند.

مکنزی مدعی است که انتخاب تکنیکهای درست تحقیقات بازار بخش ضروری در این استراتژی است.

این گزارش می‌گوید:که هیجانهای مشتری، همیشه در نقاط بیرونی‌تر رخ می‌دهد و در اندازه‌گیریهای کمّی استاندارد مشخص نمی‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود از تکنیکهای نوین و مقیاسهایی که ردیابی و ارزیابی احساسات را امکانپذیر می‌سازد مانند جمع‌آوری احساسات از طریق رسانه‌های اجتماعی، استفاده شود.

یک مطالعه موردی که مکنزی به عنوان شاهدی بر دیدگاه خود ارائه داد فیات است که در سال 2007 کمپین موفقی با عنوان "بیگ بنگ" برای فیات مدل 500 خود راه‌اندازی کرد این کمپین موج عظیمی از احساسات مشتری را برانگیخت. در نتیجه اتومیبل‌ساز ایتالیایی توانست بیش از 30 درصد بیشتر از رقبای فیات 500 در همان مقوله فروش کند.

شرکت Tipp-Ex تولیدکننده‌ی چسبهای غلط‌گیر و محصولات دیگر نیز با انتشار ویدئویی با عنوان "شکارچی و خرس"، بینندگان را به شدت به هیجان آورد . این ویدئو بلافاصله پس از انتشار 10 میلیون بازدیدکننده را جذب کرد و دهان به دهان در رسانه های اجتماعی، وبلاگها و تالارهای گفتگوی آنلاین پخش شد.


ساخت برند بهتر


آیا کفش‌های نایک بهتر از ریبوک هستند یا میشلن نسبت به گودیر لاستیک بهتری است؟ چه کسی واقعا می‌داند. مطمئنا‌‌، هر نام تجاری، وفاداران خود را دارد و اگر از مدیران اجرایی نایک یا میشلن بپرسید شک دارم که بتوانند اطلاعاتی برای اثبات بهتر بودن خود نسبت به سایر محصولات بیاورند. مساله‌اینجا است که برای خریداران کفش و تایر‌این تفاوت از کجا می‌آید؟ اگر شما تمام شاخص‌های برند را از محصولات بردارید‌ آیا می‌دانید که کدامیک ماندگارتر یا عملکرد بهتری دارند. به احتمال قوی نمی‌دانید....


ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
وفاداري به نام تجاري

چكيده


وفاداري مشتريان، امروزه، كليد موفقيت تجاري محسوب مي شود. با افزايش وفاداري مشتريان سهم بازار و ميزان سوددهي بنگاه اقتصادي بالا مي رود. درک بازار با برنامه ريزي و اتخاذ استراتژي هاي مناسب جهت وفادار كردن مشتريان و افزايش نرخ وفاداري آنها، منافع بلندمدت براي بنگاه هاي اقتصادي به وجود مي آورد. با پيشرفت فناوري و رقابتي تر شدن شرايط بازار در بخش هاي مختلف توليدي و خدماتي، مشتري وفادار به عنوان سرمايه اصلي هر شركتي محسوب مي شود...


ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

استراتژی برند، فراتر ازبازاریابی است

در دنیای کسب و کار به طور معمول، برندها به عنوان ابزاری در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی، نظیر توسعه سهم بازار یا افزایش تکرار خرید مصرف کنندگان قلمداد می شوند. بنابراین به مدیریت برند بیش از هر چیز به عنوان یک فرایند نظام مند بازاریابی نگریسته می شود.به عنوان مثال برند می تواند با افزایش تمرکز و آگاهی مصرف کننده نسبت به یک محصول، موجب رشد سهم بازار شود و با ایجاد احساس تعلق ونزدیکی در مصرف کنندگان، زمینه ساز تکرار خرید آنها گردد.اگرچه برند می تواند تمامی این نقش ها را ایفا کند اما استراتژی برند فراتر و گسترده تر از بحث بازاریابی است.   گاهی اوقات خلق برند برتر، تعهد و استقامت زیادی را می طلبد و اغلب، تصمیم گیری های دشواری را ایجاب می کند. اگر استراتژی بازاریابی کاملا منطبق با استراتژی کلی کسب و کار سازمان نباشد، احتمال شکست آن بسیار بالاست.ممکن است در پس یک برند، فعالیت های بازاریابی مناسبی انجام شده باشد اما تا زمانی که تلاشها و فعالیتهای شرکت در جهت پشتیبانی و حمایت از آن یکپارچه نشده باشند، ناگزیر با شکست مواجه خواهند شد.این همان اصل هنرهای رزمی است:«قدرت یک ضربه خوب از کل بدن نشات می گیرد، نه فقط از بازو.» درنتیجه استراتژی برند نیازمند طرح پرسش های دشوار و کسب اطمینان از پشتیبانی کلیه عملیات مرتبط کسب و کار از موقعیت و جایگاه برند است.

برگرفته از کتاب كسب و كار نام هاي تجاري نوشته جان ميلر و ديويد مور

برندسازی با تبلیغات در حد صفر

صنعت نساجی و پوشاک قدیمی ترین صنعت تولیدی در جهان است. در قرن بیستم صنعت پوشاک و نساجی تبدیل به صنعتی بسیار عظیم و قدرتمند شد و رشد قابل توجهی هم در تجارت بین المللی مواد خام مثل کتان و هم در تجارت کالاهای ساخته شده رخ داد.دبه طور همزمان، نقش طراحی نیز به طور فزاینده ای به عنوان تقاضایی پایه ای که باید برآورده شود پر رنگ تر می شد و کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا کم کم به خاطر تبحر داشتن در طراحی شهره می شدند. در دنیای ارتباطات و تبلیغات گسترده، نام های تجاری اهمیت زیادی پیدا کردند. خرید پوشاک دیگر یک نیاز پایه ای نبوده و به چیزی بیشتر از یک پوشاننده برای انسان تبدیل شده بود. تولید انبوه و رویکردهای در بستر آن به سرعت رواج یافتند و تولیدکنندگان برای دوخت پوشاک که هنوز فرآیندی بیشتر وابسته به انسان بود، در جست وجوی مکان هایی بودند که بتوانند کارگران را با دستمزدهای کمتری استخدام کنند و به همین جهت، تاسیسات تولیدی پوشاک در سرتاسر جهان و بیشتر در مناطقی که نیروی انسانی ارزان بود، گسترش یافتند.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
چگونه بازاریابی می تواند بر برند سازی تأثیر بگذارد
 
زمانی در ایالات متحده ، برندهائی نظیر Campbell’s ، Kodak، K-Mart ، Polaroid، Oldsmobile و Levi’s به عنوان شاخص های قدرت برند شناخته می شدند. اکنون همگی یا خیلی بیمار هستند و یا مانند Oldsmobile مرده اند؛ Levi’s طی هفت سال گذشته افولی نفس گیرو بی مهابا را تجربه کرده است. واقعاً وقتی برندهائی با چنین جایگاه قدرتمند، اینگونه و با این سرعت به چنین وضعی دچار می شوند، چه حرفی برای توان و قدرت مدیریت برند باقی می ماند............
 
 
ادامه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...

مرگ برندها در ایران

«برندکشی» در ایران جان گرفت. برندهای ایرانی در حالی که می توانستند هر کدام سفیر ایرانیان در اقصی نقاط دنیا باشند، به نوبت در صف «مرگ» قرار گرفته اند تا دیگر به جز نام و نشان و خاطره یی در آلبوم صنعت کشور و حتی دنیا چیز دیگری به یادگار نگذارند. ده ها نام به جا مانده از انقلاب صنعتی ایران همچون «ارج»، «آزمایش»، «نساجی مازندران»، «پارس الکتریک»، «هپکو»، «کفش ملی» و... هر کدام حکایت از مردانی دارد که آجر به آجر ساختمان های جاده مخصوص کرج را روی هم گذاشتند و بزرگ ترین اتوبان صنعتی کشور را ساختند. اینک این اتوبان به جای آنکه به میراث فرهنگی صنعت کشور تبدیل شود، یک به یک توسط سازمان های مختلف خریداری می شود تا شاید به صورت پارکینگی برای خودروسازان درآید یا اینکه با تغییر کاربری به مجتمع های مسکونی تبدیل شود. سید جعفر امینی، مدیرعامل سابق پارس الکتریک، دلیل مرگ برندها در ایران را فقدان سازمان میراث فرهنگی صنعت کشور می داند و می گوید اگر می دانستیم برندها چه هویتی برای ما رقم می زنند، چنین ساده نظاره گر مرگ آنها نبودیم. تابوت برندهای ایرانی در حالی یک به یک از جلوی چشم دولتمردان به گورستان برده می شود که کشورهای دیگر برندسازی را در دستور کار خود قرار داده اند. در این گزارش چند برند بزرگ را برگزیده ایم تا با بازخوانی تاریخ آنها شاید بتوانیم تلنگری ایجاد کنیم و برندهایی را که هنوز نمرده اند از مرگ نجات دهیم.

 

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

تاثیر تبلیغات و شخصیت برند بر تصمیم خرید

TMBA
درس : رفتار مصرف‌کننده (دکتر کامبیز حیدرزاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی)
صائب شکرگذار-دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قزوین-گرایش بازاریابی
زمستان ۱۳۸۹

مقدمه
این یک عقیده رایج در میان مدیران شرکت های چند ملیتی است که تبلیغات نقش محوری در ایجاد برند بازی می کند.توسعه و ،یک برند قوی نیازمند تفکر استراتژیک به طوری که ابزارهای برند ادراک ارزش وعده داده شده برای مشتریان را انتقال می دهند و سپس اطمینان حاصل می کنند که وعده داده شده عملی می شود. ساختن یک برند قدرتمند نیازمند تعیین ویژگیهای منافع ملموسی که برند با خود حمل می کند و مزایای مشتریان از افزوده شدن آن منافع و مزایای روانی یا احساسی محصول است.این مفهوم ممکن است برای یک مشتری وفادار تحت عنوان ارزش معنی شود...

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

برندهایی که در سال 2010 دچار فاجعه شدند

این باور که برندها باید از نتایج اقدامات و فعالیتهای بازاریابی خود بهره‌مند شوند، موضوعی غیر قابل انکار و همیشگی است. در عین حال توجه به رفتار مثبت مشتری در بازار نیز باید مد نظر قرار داده شده و در حرکت در مسیر موفقیت مورد استفاده قرار گیرد. افزایش میزان فروش و بازدهی نیز از دیگر مسائلی است که بررسی آنها ضروری به نظر می‌رسد.
به گزارش ام بی ای نیوز و به نقل از سایت branding strategy insider، خوشبختانه، معیارهایی برای بررسی دیدگاه مشتریان نسبت به رقابت میان برندها از لحاظ احساسی وجود داشته و به این ترتیب درک احساسات مصرف کنندگان کار را برای ما آسانتر می‌کند.
برای بررسی فجایع در میان برندها در سال 2010، با مرور بر روی ترازنامه‌های آنها پیشنهاداتی برای بازگشت به دوران موفق گذشته ارائه می‌شود:
1. Bp: با توجه به جدول بررسی شاخص وفاداری مشتری به برند در سال 2010، جایگاه Bp در اوج شکوفایی از رتبه اول به هفتم سقوط پیدا کرد. در یک نظر سنجی در انگلستان این موضوع هیچ تاثیر منفی بر روی شهرت آن نداشته‌است، اما داده‌های مربوط به امور مالی حاکی از آن است که این برند تمام ارزش خود را در یک سال گذشته از دست داده‌است.
2. تویوتا: دعوت از مشتریان تویوتا برای باز پس آوردن و تعمیر خودروهای معیوب خود از سوی روابط عمومی این شرکت هیچ فایده ای نداشت و بدهی‌های مختلف منجر به کاهش سقوط 25 درصد از ارزش این برند در بورس شد.
3. Johnson & Johnson: دعوت از افراد برای بازگرداندن محصولات فروخته شده می تواند یک برند را به طور کامل نابود کند، به خصوص زمانی که این محصولات با طب اطفال در ارتباط باشند. در پی این اتفاق باید کارخانه‌های تولیدی را تعطیل کرده و توزیع کالاهایی با نامهای بزرگ را متوقف کرد. این رویداد منجر به از دست رفتن 30 درصد از ارزش این برند در بورس شده‌است.
4. Blackberry: فروش بالای گوشی‌های هوشمند سامسونگ و ال جی ارزش این برند را در میان شرکتهای تجاری و بورس آمریکا پایین آورده‌است. به این ترتیب ارزش این برند در یک سال گذشته تقریبا یک سوم کاهش یافته‌است.

«برند»، چنین، چرا؟

«برند»، چنین، چرا؟پیش از آن که «اهمیت برند در فضای کسب‌وکار» مورد توجه قرار گیرد، به نظر می‌رسد، با رویکرد تاریخی – تحلیلی باید دنبال این پرسش بود که چرا «برند در فضای کسب‌وکار ایرانی از اهمیت منطبق یا در مقیاس منطقه‌ای برخوردار نیست؟»
برای ارائه پاسخ به این پرسش می‌توان از دریچه فرهنگ – سیاست – اجتماع به آن نگریست اما از بعد رفتارشناسی اقتصادی می‌توان دلایل عمیق‌تری برای آن متصور شد و ریشه‌یابی کرد.از بعد اقتصادی پرسش اصلی بحث را می‌توان این گونه هم مطرح کرد: چرا با وجود این که خوشنامی و داشتن اعتبار از گذشته تاکنون به عنوان یک ارزش در مبادلات اقتصادی بازرگانان و تجار در میان اصناف مختلف اهمیت دارد، اما نام و نشان تجاری از اهمیت و اولویت والایی برخوردار نیست.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

Offering Products To Increase Brand Awareness

You can have the most useful enterprise in the world but if no one is aware that your services exist, you're still not going to have any customers. You already knew this when you started a firm. What you might be asking yourself now is how to cheaply advertise your firm so that folks know what you're selling and how they can contact you.

 

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
تبلیغات ارزان، دشمن جان برند

ام بی ای نیوز: امروزه استقبال مردم از پخش یک آگهی بستگی به احساس آنها نسبت به آن داشته و در این راستا اختصاص بودجه پایین برای ساخت یک تیزر کاهش جذابیت و در نتیجه عدم موفقیت آن را در پی خواهد داشت.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

در حوزه تأثیرگذاری برند، متغیرهای روانی بسیاری مانند احساسات آمیخته با تجسم ذهنی برند که با شخصیت برند در ارتباط است، وجود دارد. اگر تبلیغات دسته خاصی از محصولات به هر دلیلی با تأثیرات منفی همراه باشد، عملکرد آن تبلیغات منفی بر تصویر ذهنی مشتری اثر سوء می گذارد و به این ترتیب تبلیغات کارایی خود را از دست می دهد. در مقابل، تبلیغات منطقی، درست و قانع کننده می تواند بر ترجیحات مشتری اثر بگذارد. برای محققان و کارشناسان درک میزان تأثیر ارتباط متغیرهای پیچیده و عوامل مختلف در “رابطه برند بــا مشتری” بسیار مهم است.
این مقاله به طور عمده به جنبه های اهمیت برندسازی و مدیریت آن از دیدگاه متغیرهای شناختی مصرف کننده به منظور رسیدن به تأثیرات قابل تحمل می پردازد؛ تا این که بخواهد چارچوب توسعه را به عنوان محور اصلی به کار گیرد. در نوشتار پیش رو همچنین مسائل شناختی مصرف کننده و شخصیت برند، موردنظر است.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
 
نویسنده : پروفسور اریک یواکیمزتالر

برند ها می توانند منجر به خلق ایده های جدید در مورد محصولات و خدمات شرکت شوند. برخورداری از برندی قدرتمند در موفقیت فعالیت های تحقیق و توسعه، راه گشا است و تصورات سازمان از آینده فعالیت ها و خلاقیت ها را در جهت ارزش آفرینی کسب و کار هدایت می کند. برند های برتر قادرند هیجانات و عواطف مصرف کنندگان خود را برانگیزند. مصرف کنندگان به این نام ها اعتماد داشته و بیش از سایر برند ها از آنها انتظار خلق ایده های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند نوآوری می تواند برای سازمان ها فریبنده و گمراه کننده باشد، اما برای این که ایده های نوآورانه با موفقیت به مرحله ظهور برسند باید با مدیریت برند به شیوه مقتدرانه و اثر بخش همراه باشند. اگر چه اهمیت نوآوری برای بسیاری از کسب و کارها بدیهی به نظر می رسد در این مقاله برخی از تأثیرات نوآوری را بر ارزش افزوده کسب و کار مورد بررسی قرار می دهیم:

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

10 روش برای طراحی موفق آرم تجاری

مشتریان اغلب به آرم شرکت‌ها توجه زیادی نشان می‌دهند، زیرا این علامت‌ها بر "ارزش" محصولات و خدمات می‌افزایند. گاه این "ارزش" به مهم‌ترین عامل تحریک کننده‌ مشتریان برای خرید و استفاده ‌از محصولات و خدمات ، تبدیل می‌شود.
این جا است که علامت تجاری و یا آرم معنایی گنگ می‌یابد. قبل از هر چیز این "ارزش" دقیقا به چه معنا است؟
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نیز بسیار با اهمیت است. حرفه‌ای‌های بازاريابی، همه‌ این موارد را تبلیغات می‌نامند.مشتریان عاشق تبلیغات هستند، بنابراین آرم ها را نیز دوست دارند. خبرگان در امر بازاریابی، انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی می‌دانند.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

مروری بر روشهای ارزیابی برند در دنیا


در این بخش مدل های معتبر علمی که در سطح جهان از روایی و مقبولیت برخوردار هستند و پایه های تدوین مدل بکار گرفته شده در این طرح می باشند، در حد حوصله این گزارش تشریح شده اند. ..... 
 
 
ادامه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
Identifying Target Markets For Your Brand
 
Identifying target markets for your brand is critical because your customers are the future success and growth of your business. But who are your customers and how can you find more like them? .....

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
استفاده از سبد برند (پرتفولیو) / وایس چرمن - دیوید آکر


امروزه بسیاری از شرکتها محصولات خود را تحت چندین برند به بازار ارائه می کنند. به این ترتیب با افزایش تنوع محصولات و برندهای خود، با گروههای مختلف مشتریان مرتبط شده و باتعیین جایگاه های متنوع برای این برندها، ریسک بهره گیری از تنها یک برند را از بین میبرند. پورتفولیو برند، به مفهو م کلیه برندهایی است که توسط یک شرکت ارائه گردیده و با معرفی محصولات و خدمات متنوع راه ورود سایر برندها به زندگی مشتریان را می بندند. استراتژی برند فراتر از ایجاد و مدیریت یک برند قوی است، خصوصاً هنگامی که بدانیم تقریباً تمامی شرکت‌ها در پرتفولیشان چندین برند دارند. امروز می‌توان ادعا کرد که بسیاری از شرکت ها از یک استراتژی زیر بنایی و فرآیندهای مدیریتی مناسب برای دستیابی به حداکثر ظرفیت پرتفوی برند خود به عنوان یکی از اجزای اصلی و مهم در ارتباط با عملکرد تجاری خود بر خوردار نیستند. به همین جهت در ادامه، به بررسی پنج چالش و مساله متداول در خصوص مدیریت پرتفوی برند و راه کارهای آن می ‌پردازیم: ........

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
مگی چمبرلین هولبن*- ترجمه: بابک سلطان پور ـ
 
بزرگ ترین گناه در حوزه روابط عمومی این است که عملاً دست روی دست بگذارید و سپس از اینکه رسانه ها هیچ توجهی به شما نمی کنند، تعجب کنید. (یا برعکس هنگامی که دچار بحران شده اید از اینکه زنده زنده می خواهند شما را ببلعند، دچار شگفتی شوید.)برای اجتناب از این موارد شما دو راه پیش رو دارید:

ادامه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...

نحوه انتخاب یک نام تجاری موفق

مجله اکونومیست سال 1988 را سال نام تجاری (Brand)نامید. در این سال فیلیپ موریس، کرفت (Kraft) را در آمریکا و نستله، رون تیری(Rown Tree) را در اروپا خریدند.
 
ادامه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...

نمودار سازمانی در خصوص بخش مدیریت برند

 سازمانها باید کارکنانی واجد شرایط را بعنوان مدیر  برندمنصوب نمایند تا همواره هویت و جایگاه برند خود را به طور  موثری حفظ نمایند. آکر این سمتها را اینگونه معرفی می کند:

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

طرح توسعه نام تجاری و برندینگ


مشخص است که برند فقط یک نام نیست بلکه بک نشانه یا سمبل یا آرم گرافیکی نیز دارد که منحصر به فرد است بنابراین می توان این مفهوم را برای برند ارائه داد: برند نام یا نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

تصویر برند و باورهای مصرف کننده

چکیده:
برخی از مفاهیم اصولی ما را یاری می دهند تا بتوانیم فرایند ارزیابی مصرف کننده را توجیه کنیم. از نظر یک مصرف کننده، محصول دارای مجموعه ای از ویژگی هاست. مصرف کنندگان در مورد ویژگی ها و آنچه که مورد توجه قرار می دهند، متفاوت اند و بیشتر به ویژگی هایی توجه می کنند که به نیازهای خاص آنها مربوط است. مصرف کننده، با توجه به خواست ها و نیازهای منحصر به فرد خود، برای ویژگی های مختلف یک محصول اهمیت های متفاوتی قائل است. مجموعه باورهایی که افراد در مورد یک برند خاص دارند تصویر برند نامیده می شود. (کاتلروآرمسترانگ، 1383،238) نگرش و باور، به نوبه خود، بر رفتار خریدار اثر می گذارند. نگرش جنبه توصیفی دارد که به صورت نسبی، شیوه ارزشیابی، احساس و تمایل فرد نسبت به یک موضوع یا یک عقیده را مشخص می سازد. تصویر برند با خود کلمه برند به تنهائی متفاوت است. در واقع برند عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت، نشانه، نماد، طرح، یا ترکیبی از این ها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکت های رقیب استفاده می شوند.(کاتلر، 1383،140-139).

تصویر محصول

 

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

ریشه یابی عدم توجه به برند در ایران

برندپیش از آن که «اهمیت برند در فضای کسب وکار» مورد توجه قرار گیرد، به نظر می رسد، با رویکرد تاریخی-تحلیلی باید دنبال این پرسش بود که چرا برند در فضای کسب و کار ایرانی از اهمیت منطبق یا در مقیاس منطقه ای برخوردار نیست؟

برای ارائه پاسخ به این پرسش می توان از دریچه فرهنگ - سیاست - اجتماع به آن نگریست اما از بُعد رفتارشناسی اقتصادی می توان دلایل عمیق تری برای آن متصور شد و ریشه یابی کرد. از بعد اقتصادی پرسش اصلی بحث را می توان این گونه هم مطرح کرد: چرا با وجود این که خوشنامی و داشتن اعتبار از گذشته تاکنون به عنوان یک ارزش در مبادلات اقتصادی بازرگانان و تجار در میان اصناف مختلف اهمیت دارد، اما نام و نشان تجاری از اهمیت و اولویت والایی برخوردار نیست.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...

قدرتمندی نام تجاری

وقتی شما این 10 راه ساده و میسر را در کار خود پیاده کنید به تاثیرات و نتایج مثبت آنها که فروش بیشتر محصولاتتان است پي خواهید برد.

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
مگی چمبرلین هولبن*- ترجمه: بابک سلطان پور ـ
 
بزرگ ترین گناه در حوزه روابط عمومی این است که عملاً دست روی دست بگذارید و سپس از اینکه رسانه ها هیچ توجهی به شما نمی کنند، تعجب کنید. (یا برعکس هنگامی که دچار بحران شده اید از اینکه زنده زنده می خواهند شما را ببلعند، دچار شگفتی شوید.)برای اجتناب از این موارد شما دو راه پیش رو دارید:

به عنوان مدیر یا مالک یک کسب و کار کوچک می توانید یک نسخه از کتاب های خودآموز مانند «روابط عمومی کاملاً مستقیم: ایجاد آوازه درباره خودتان، محصول تان، کسب و کارتان» یا «روابط عمومی برای مدل ها» را تهیه و مطالعه کنید و تمام امور مربوط به روابط عمومی را خود به دست بگیرید و با یک شرکت مشاوره روابط عمومی قرارداد ببندید.
از هر طریقی که گام برمی دارید، لازم است جهت کمک به اعتبار و آوازه برند خود از تاکتیک هایی که آزمون خود را پس داده اند، استفاده کنید. در ذیل به هفت نکته به منظور بهبود و تسریع فعالیت هایتان در این زمینه اشاره شده است:
1- روی آن ویژگی هایتان تمرکز کنید که قابلیت «خبر شدن» دارند.
«جذابیت خبری» محرک اطلاعاتی نیرومندی است که مورد علاقه سردبیران و گزارشگران است.
سعی کنید به جای مواردی که تصور می کنید برای رسانه ها جذاب است روی مواردی تمرکز کنید که عملاً توجه آنها را جلب می کند. برای مثال اگر می خواهید بیانیه شرکت شما پوشش خبری پیدا کند به جای اینکه آن را مملو از اطلاعات و اغراق بکنید که فقط مورد علاقه خودتان است، لازم است در آن نکاتی را رعایت کنید که جذابیت خبری داشته باشد.
2- ابزارهای کمکی روابط عمومی خود را به روز کنید:
ابزارهای کمکی اصلی برای اینکه مورد علاقه خبرنگاران باشند عبارتند از:
¦ بیانیه های خبری که نگارش خوبی داشته باشند.
¦ بسته رسانه ای (چه به صورت مکتوب و چه به صورت ON-LINE)
¦ خلاصه اسناد، گزارشات و برگه های پرسش و پاسخ
¦ اسناد سوابق
¦ بیوگرافی کارکنان عالی رتبه و کلیدی
¦ گاه شمار فعالیت ها و وقایع مهم شرکت از آغاز تا امروز
¦ عکس (تصاویر با رزولوشن بالا که هنگام پرینت گرفتن کیفیت خود را حفظ کنند)
¦ مدارک فنی مثل
WHITE PAPER (برنامه ها) و CASE STUDY (تحقیقات)
هر قدر بتوانید اطلاعات بیشتری را برای یک خبرنگار علاقه مند تهیه کنید احتمال پوشش خبری کامل تر، دقیق تر و سرگرم کننده تر را افزایش خواهید داد.
3- از خدمات خبری اینترنتی
بهره ببرید:
خبرهای اینترنت (به شرطی که به طور موثر و به موقع نوشته و انتخاب شوند) حجم اطلاع رسانی رسانه ای شما را افزایش می دهند. این اطلاعات خبری می توانند هم مورد استفاده رسانه ها قرار می گیرند و هم مورد استفاده مشتری های بالقوه ای قرار گیرند که در اینترنت در جست وجوی کالایی هستند که شما تولید می کنید.
برای این منظور می توانید از خدمات بنگاه های خبرپراکنی تخصصی مانند:
,BUSINESSWIREPR PRLEAP , PR.COM , PR WEB NEWS WIRE استفاده کنید.
4- در استفاده از پست الکترونیک (ای میل) تبحر پیدا کنید:
امروزه مردم برای تبادل اطلاعات ترجیح می دهند به جای تماس های تلفنی ناخواسته نامه نگاری یا پادکست (رسانه دیجیتال اینترنتی) از پست الکترونیک استفاده کنند. بخش تماس مربوط به وب سایت های مخصوص رسانه ها را بررسی کنید. می توانید در بانک اطلاعاتی این سایت ها مشترک شوید. (برای مثال BACONS MEDIA SOURCE ، BURRELLES، یا BULLDOG REPORTER MEDIA BASE یا LUCE MEDIA CONTACT)
5- از خدمات بانک های اطلاعاتی بهره ببرید:
خبرنگاران با کمک خدمات بانک های اطلاعاتی (که یک ابزار ویژه روابط عمومی است) می توانند جهت انجام مصاحبه یا گرفتن اطلاعات به شرکت ها و افراد، دسترسی پیدا کنند برای مثال می توانید در PR NEWS WIRES PROFNET یا
PR SOURCE CODE مشترک شده و از خدمات آنها استفاده کنید.
به یک یادداشت در این زمینه توجه کنید: در حال نوشتن داستانی برای یک نشریه کسب و کار ملی هستم. فعلاً اسمش را فروش «0.2» گذاشته ام. داستان در مورد این است که چگونه ابزارهای0.2 WEB جدیدی مثل LINKEDLN و JIGSAW باعث شده اند روش جست وجوی شرکت هایی که به دنبال فروش، ارتباط، WOO SALE و CLOSE SALE و همچنین راضی نگه داشتن مشتریان هستند، تغییر کند. من می خواهم در مورد کسب و کارهای کوچک و متوسط (کمتر از 1000 نفر پرسنل) صحبت کنم.
6- تخصص خود را از طریق مقالات فنی ارائه کنید:
مقالاتی که نام نویسنده را به همراه خود دارند (همانند همین مقاله ای که هم اکنون در حال خواندن آن هستید) جهت معرفی حوزه تخصصی شما در رسانه های مکتوب مناسبند. مقالات می توانند شامل 250 تا 2000 کلمه باشند. نویسنده در آخرین پاراگراف ( که پاراگراف کوتاهی هم است) شرکت خود را معرفی کرده و آدرس وب سایت شرکت را نیز ذکر می کند.
7- با جوایز و افتخارات شرکت می توانید جلب توجه کنید:
دریافت جوایز و کسب افتخارات یکی از جذابیت های خبری است که می تواند توجه سردبیران و خبرنگاران را به خود جلب کند و باعث پوشش رسانه ای ارزشمندی شود. اخبار مربوط به دریافت این جوایز می تواند به شرکت دریافت کننده این امکان را بدهد که با استفاده از اطلاعات اضافی و تصاویر مرتبط این واقعه را بزرگنمایی کند. غالباً اعتبار حاصل از دریافت یک یا چند جایزه صنعتی باعث کسب آوازه لازم برای به دست آوردن یک مقاله تبلیغاتی برای شرکت یا سازمان خواهد شد.
نهایتاً نباید فراموش کرد که یک مشاور کارآزموده می تواند شما را در فعالیت های مربوط به روابط عمومی و فهم تاکتیک های بی شمار مرتبط یاری کند.
آوازه سازی برای برندتان مبارک،
¦
*مگی چمبرلین هولبن بنیانگذار شرکت مشاوره روابط عمومی absolutely است که در شهر دنور مستقر است
(www. absolutelypr.com) این شرکت دارای مجوز از انجمن روابط عمومی آمریکا بوده و از اعضای آکادمی مشاوران این انجمن است. هولبن اهل کلرادو است و در انجمن علوم زیستی کلرادو عضویت دارد. او جایزه همکار سال 2006 این انجمن را از آ ن خود کرده است. وی در سال 2005 موفق به دریافت گواهینامه مشاور روابط تحلیلی صنعتی شد. مقالات تخصصی ایشان که همواره به عنوان یک متخصص روابط عمومی طرف مصاحبه رسانه ها قرار می گیرد را می توانید در سایت www.expert.411.com مشاهده کنید.
 
برگرفته از روزنامه سرمايه، دوشنبه ۱۶ دي ۸۷
پیوندهای روزانه
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک


قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

download

چت

قالب بلاگ اسکای

قالب وبلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا